3 tapaa ennaltaehkäistä parodontiitti

Parodontiitin syyt ja oireet

Parodontiitti eli hampaan kiinnityskudoksen menetys on vakava kiinnityskudossairaus, joka saa alkunsa hoitamattomasta ientulehduksesta. Parodontiitti johtuu ienrajaan ja –taskuihin kertyneestä plakista ja bakteereista, jotka tuhoavat sidekudosta. Hammasta ja luuta yhdistävän sidekudoksen tuhoutuessa hammas alkaa liikkua ja voi lopulta irrota kokonaan.

Huono suuhygienia ja tupakointi ovat yleisimmät syyt hampaan kiinnityskudossairauden syntyyn. Myös jotkut yleissairaudet, kuten diabetes, voivat altistaa parodontiitille.

Parodontiitti oireilee ientulehduksen tavoin. Punoitus, turvotus, verenvuoto ja pahanhajuinen hengitys ovat tavallisia oireita jo parodontiitin alkuvaiheessa. Kun ientaskut syvenevät ja alkavat märkiä, hammasvälit laajenevat ja hampaat heiluvat, on parodontiitti edennyt jo vaikeaan asteeseen.

Miten ehkäistä parodontiitti

Hyvä suuhygienia, eli hampaiden, hammasvälien ja ienrajojen huolellinen puhdistus on avain parodontiitin ennaltaehkäisyyn.

Tupakointi kannattaa lopettaa, sillä se altistaa kiinnityskudossairauksille.

Hampaiden sidekudossairauksien ehkäisyssä korostuu myös säännöllisen hammaslääkärikäynnin tärkeys. Hampaiden puhdistaminen ja hammaskiven poisto hammaslääkärin vastaanotolla ehkäisee bakteeriplakin kertymistä ienrajoihin. Kun hammaslääkäri näkee hampaasi tarpeeksi usein, on suurempi todennäköisyys siihen, että parodontiitti huomataan ajoissa ja se saadaan pysäytettyä.

Parodontiitin hoito

Hammaslääkärissä parodontiitin hoito aloitetaan tutkimalla suu, ja sen jälkeen puhdistamalla hampaat ja ientaskut. Kun hampaiden hygienia on kunnossa, tutkitaan suu uudelleen. Jos ientaskut eivät ole parantuneet, otetaan niistä näytteet ja arvioidaan antibioottien tarve. Pahoissa parodontiittitapauksissa, joissa kudostuho on jo syntynyt, korjataan ienaluetta kirurgisilla toimenpiteillä.

Parodontiitin uusiutumista pyritään estämään hyvällä kotihoidolla ja jatkuvalla ylläpitohoidolla hammaslääkärin vastaanotolla.

Varaa aika iensairauksien erikoishammaslääkärin konsultaatioon verkossa tai puhelimitse lähimmältä Hohde-klinikaltasi.